Vioara Paul KauI

După 1930, la Paris, George Enescu îl cunoaște pe Paul Kaul, lutier francez care îi confecționează o vioară admirabilă din punct de vedere al sunetului, dar și al construcției. Maestrul este foarte mulțumit, afirmând c㠄e ceva mai mare și mai ușoară pentru forța mea”.
În patrimoniul Muzeului George Enescu, există două asemenea instrumente, dintre care una poartă inscripția Paul Kaul, Paris, 1931. J’ai cree ce modele specialement pour Georges Enesco. Aceasta, denumită Modelul George Enescu a fost creată ca vioară personalizată, pornind de la dimensiunile si formatul mâinii stângi a destinatarului instrumentului. George Enescu, vorbind despre despre viorile lui Paul Kaul, spunea: „Aflându-mă la Paris, m-am adresat lui Paul Kaul și i-am cerut să-mi facă o violină mai mare. Instrumentul ivit, mai mare ca celelalte, printr-un miracol – știința lui și ceva din hazard – a sunat ca o violină matură. (…) Unii cred că-i violină veche” (reprodus din volumul Interviuri George Enescu. Ediție îngrijită de Laura Manolache, București, Editura Muzicală, 2005, p. 346)

În turneele din SUA și Canada (1923-1939), Enescu a concertat numai pe viorile Paul Kaul și Guarneri del Gesu. „Vioara tenor” (cum a denumit-o Paul Kaul), cu sunetul ei strălucitor și viguros, rezultat al mâinii enesciene, i-a adus lutierului din Nantes comenzi uriașe, cărora cu greu le-a făcut față până la sfârșitul vieții.